SERVICE MOBIL
+421 903 713 376
Kategória: Servis
Bez kvalitných pneumatík na vašom vozidle by ste sa ďaleko nedostali. Kvalita a precízny výber správnych pneumatík pre vaše vozidlo, ako aj výber pneumatík na správny povrch, v správnom čase, vám zaistí bezpečnú jazdu. Pripravili sme pre vás niekoľko dielov seriálu “Starostlivosť o pneumatiky,” kde vám zodpovieme tie najčastejšie otázky o tom, ako sa o pneumatiky starať v priebehu celého roka. A navyše sme vybrali aj pár zákulisných informácií, ktoré si bežne pneuservisy nechávajú pre seba. Poďme to spoločne roztočiť.
Ak je vaša odpoveď je to čierne, gumené a okrúhle, tak vám ešte pár parametrov k skutočnému poznaniu chýba. :-D
Ako iste viete, pneumatika je základnou súčasťou vozidla, ktorá zaisťuje bezpečnosť jazdy. Najmä kvôli tomu, že ide o jediný prvok, spájajúci vozidlo s povrchom cesty. Otázka kvality je preto na mieste. Keďže je rozdiel, či pneumatika má udržať mestský hatchback alebo terénny crossover, každá má svoje značenie, ktoré nájdete uvedené priamo na pneumatike.
Zásadné je poznať šírku pneumatiky v milimetroch. Ak ste sa stretli s pojmom profilové číslo (výška) v skutočnosti nejde o výšku pneumatiky v mm, ako sa mnohí mylne domnievajú. V skutočnosti to je percentuálny pomer výšky bočnice a šírky pneumatiky. Napríklad pri pneumatike 205/55 R16 by sa výška pneumatiky v mm vypočítala ako 55 % z 205 mm.
Veľmi dôležitý údaj pri kúpe pneumatík je vnútorný priemer pneumatiky v palcoch. Tento údaj musí byť zhodný s priemerom disku.
Index nosnosti (LI - čiže Load Index). Index nosnosti udáva maximálne možné zaťaženie pneumatiky v kg. Nachádza sa aj v technickom preukaze za rozmerom pneumatiky. Upozorňujeme, že podľa zákona môžete používať pneumatiku iba s rovnakým alebo vyšším indexom záťaže ako máte uvedený v TP vozidla!
Index rýchlosti (SI - čiže Speed Index) udáva maximálnu konštrukčnú rýchlosť pneumatiky. Predpísaný index rýchlosti vášho vozidla nájdete tak isto v technickom preukaze za indexom nosnosti. Upozorňujeme vás, že môžete používať iba rovnaký, alebo vyšší index rýchlosti ako máte uvedený v TP! Výnimka je pri zimných pneumatikách, kde môžete používať pneumatiky s indexom rýchlosti o jeden stupeň nižším ako máte predpísaný. Napríklad, keď máte v TP predpísaný rýchlostný index H (do 210 km/h), vaša zimná pneumatika môže mať rýchlostný index T (do 190 km/h), pozri tabuľku nižšie.
XL je skratka, s ktorou sa stretnete na bočnici pneumatiky, ktorá má zosilnenú konštrukciu, čiže vyšší index nosnosti ako je bežne vyrábaný pri danom rozmere. U niektorých výrobcov sa stretnete s označením RF (reinforced).
ZP (používa Michelin), ROF (Goodyear), DSST (Dunlop), SSR (Continental). Pokiaľ máte na bočnici vašej pneumatiky uvedené jedno z týchto označení v závislosti od výrobcu, jedná sa o pneumatiku s núdzovým dojazdom (dojazdová alebo runflat pneumatika).
DOT – dátum výroby pneumatiky. Tento údaj taktiež nájdete na bočnici každej pneumatiky. Prvé dve čísla sú týždeň a posledné dve rok výroby pneu. Napríklad pneumatika s DOT 3213 bola vyrobená v 32. týždni roku 2013.
Označenie M+SM+S (mud – blato, snow – sneh). Všetky pneumatiky označené týmto symbolom spĺňajú podmienky vyhlášky o zimnom použití. Upozorňujeme, že označením M+S bývajú označené aj celoročné pneumatiky. Preto, ak chcete výlučne zimnú pneumatiku, mala by byť pri tomto označení znázornená aj snehová vločka.
Ak je to pre vás trochu komplikované, nemusíte mať obavy. Naši pneuservisní odborníci vám poradia v každom ohľade, aj bez toho, aby ste mali o pneumatikách prehľad.
Pneumatiky starnú a časom sa opotrebúvajú. Ten správny čas na výmenu pneumatík sa dá zistiť na základe týchto indikátorov.
Ak si v pneumatike nájdete zapichnutý cudzí prvok, vo viac ako polovici prípadov, už defekt nie je možné opraviť. Vtedy pomôže jedine nová pneumatika.
Rovnako tomu je aj pri viditeľnom poškodení pneumatiky. Ak pneumatika praskne, alebo je rozrezaná, je čas na novú.
Zaznamenali ste zmenu jazdných vlastností? Zmeny správania sa vozidla na vozovke sú často následkom opotrebenia pneumatík, čo sa prejavuje vibráciami v riadení, „ťahaním“ automobilu do jednej zo strán a nadmernou hlučnosťou. Asymetrické opotrebovanie dezénu možno rozpoznať aj vizuálne. Pri prehustení vidieť veľké opotrebenie v strede, pretože tam sa sústreďuje najväčšia hmotnosť vozidla. Pneumatika tak vydrží podstatne kratšie. Pri podhustení sa váha rozkladá hlavne na okrajové časti dezénu, čoho dôsledkom je zníženie adhézie, zvýšenie valivého odporu a celkovej spotreby paliva. Vedeli ste, že zlé nahustenie je pritom najčastejšou príčinou nesúmerného opotrebovania pneumatík?
Rozpoznateľným indikátorom už nevyhovujúcej hĺbky dezénu je tzv. TWI (Tread Wear Indicator). Ide o prúžky, ktoré sú zalisované v drážke a slúžia na to, aby vodiča upozornili na nedostatočný dezén. Pokiaľ nie sú v rovine s lamelami, hĺbka je v poriadku a vy sa môžete spoľahnúť na všetky kľúčové vlastnosti. Ak je dezén opotrebovaný na úroveň indikátora, pneumatiky je nutné vymeniť za nové, pretože strácajú priľnavosť k vozovke.
Je možné, že ste len príležitostný vodič a teda hĺbka dezénu je na vašich pneumatikách aj po rokoch v bezpečnom limite. Nezabúdajme však na starnutie gumovej zmesi. Vekom starne a stráca svoje užitočné vlastnosti. Pri starých pneumatikách sa zvyšuje valivý odpor, stúpa spotreba a predlžuje sa brzdná dráha, čo môže ohroziť bezpečnosť cestnej premávky. Najlepším indikátorom bude pre vás práve vek pneumatík. Po 8 rokoch je čas vymeniť pneumatiky za nové.
Ak hľadáte nové pneumatiky, prípadne by ste potrebovali vaše pneumatiky opraviť, radi vám poradíme. Spoľahnúť sa môžete aj na naše dlhoročné know-how, vďaka ktorému vám odporučíme tie najbezpečnejšie pneumatiky. Zastavte sa u nás a určite spoločne vyberieme spoľahlivé pneumatiky, prípadne zvážime opravu vašich aktuálnych. Rovno si dohodneme aj termín výmeny pneumatík, aby sme vám spoľahlivé pneumatiky povýšili na bezpečné. Správne vyváženie a geometria k tomu jednoducho patrí.
Potrebujete termín? Objednajte sa.
+421 903 713 376
+421 918 348 038
+421 911 471 587
+421 31 788 42 22
+421 918 348 012